Friday, April 25, 2014

Muhasabah Diri : Wahai Diriku Pendosa Tidak Takutkah Dosa




Aku memang pendosa…
Kenapa terus melakukan dosa?
Tidak takutkah dengan seksa?
Adakah sanggup untuk diseksa?

Apa yang aku lakukan sepanjang usia?
Adakah aku biarkan berlalu denga sia-sia?
Menambah pahala atau menambah dosa?
Jaminan apa di sana, bahagia atau diseksa?

Ya Allah…
Aku ingin berubah…
Tolonglah, bantulah, pimpinlah, bimbinglah…
Aku ingin hidup dengan barakah.
 


Wahai diri…

Sudahlah, berhentilah, tinggalkanlah…
Perkara yang mendatangkan murka Allah.

Wahai diri yang dikasihi,
Tiada yang dapat menyelamatkan diri daripada seksa Ilahi
Andai tidak berubah diri, andai tidak perbaiki diri.

Berubahlah, cukuplah,
Kebaikan perlu ditambah,
Teruskan kebaikan dengan istiqomah,
Sentiasa mengharap rahmat daripada Allah.

No comments:

Post a Comment