Friday, November 22, 2013

Wahai Wanita... Lelaki Merayu...



Dalam kehidupan, salah mempersalahkan itu ada… tapi, kalau terus saling mempersalah bila akhirnya… ilham kali ini bukan untuk mempersalahkan sesiapa… tetapi biar kita lihat kesalahan yang ada pada diri kita… iya… aku lelaki… aku akui ada kesalahan aku… iya… aku lelaki… aku juga mempersalahkan wanita… iya… aku lelaki… aku juga punya ego… apa kesalahan aku? Apa yang aku persalahkan wanita? Apa yang aku egokan?

Tidak menarik rasanya untuk aku terus dengan ego aku… permulaannya… wahai wanita, aku akui aku bukan lelaki baik… aku akui aku mungkin hina… aku akui tidak selayaknya untuk aku membimbing kamu menjadi wanita solehah sedangkan aku bukan lelaki yang soleh… aku akui aku juga banyak dosa… dosa pada hati, dosa pada akal, dosa pada mata… tetapi wanita, aku merayu…

TUTUP AURATMU… TUTUP BENTUK TUBUHMU… TUTUP LENGANMU… TUTUP BENTUK KAKIMU…

Wanita… kamu boleh mempersalahkan lelaki kerana tidak mengawal pandangannya… tetapi wanita, aku merayu… tolonglah aku, tutup elok semuanya… cukuplah aku telah berdosa melihat setiap bentuk tubuhmu… jangan biarkan aku yang hina ini bertambah-tambah hina… mata ini perlu melihat ke hadapan bukan terus tunduk melihat batu-batu dan tanah… bukan harus perlu memaling ke kanan kemudian ke kiri kemudian ke atas kemudian ke bawah kerana perlu mengelak pandangan dosa dihadapan mata…

Benar aku bersalah kerana tidak mengawal pandangan aku… benar, aku juga mempersalahkan kamu kerana kamu tidak menutup elok auratmu… mempersalahkan memang tidak akan ada akhirnya… aku berdosa… kamu juga berdosa… adilkan…? Tetapi adakah dosa yang hendak kita bawa di akhirat nanti…? Adakah seronok kita menari-nari kepanasan… terlalak terlolong berkaraoke meraung kesakitan… wanita… kasihani diri kamu… kasihani lelaki di sekitar kamu…

Bila bicara tentang adil…

Wahai lelaki… jaga pandangan kamu. Pelihara, tapis minda x-ray kamu…
Wahai wanita… jaga aurat kamu. Pelihara, tutup elok bentuk tubuh kamu…

Kita masih boleh bersama-sama membantu… kita masih boleh bersama-sama mengelak dosa… kita masih boleh bersama-sama menuju ke syurgaNya… adil rasanya kalau kita saling mengakui kesalahan masing-masing… kita saling menegur dan bersama-sama memperbaiki diri…

Sahabat… jangan ada yang berkecil hati dengan Notes Ilham Minda kali ini… maaf, aku hanya manusia biasa… tidak layak untuk menulis Ilham ini sedangkan diri masih perlu diperbaiki… maaf…

MAAF PENUTUP BICARA…


No comments:

Post a Comment