Monday, March 28, 2011

SAYANG atau SUKA atau CINTA…

“saya sayang awak”  “saya suka awak”  “saya cinta awak”
Sayang dan suka dan cinta punya makna yang sama tetapi berbeza maksudnya…

Org pernah bertanya ape bezanya suka dgn sayang… aku  jawab…

“sayang lebih bermakna dari suka…
kerana…

Apabila kamu menyayangi seseorang itu, kamu akan menerima setiap apa yang ada nya…
tetapi …
apabila kamu menyukai seseorang itu, kamu akan meninggalkannya kerana kekuranganya…”

apa pula bezanya sayang dengan cinta… aku jawab…

“Sayang itu lebih hebat ertinya… malah lebih hebat dari cinta…
kerana…

sayang itu hadir dari jiwa yang telus… tetapi cinta lebih bersifat kepada keinginan…

sayang sentiasa menjanjikan kebahagian…
kamu pasti berasa bahagia apabila orang yang kamu sayang bahagia meskipun orang yang kamu sayang itu bukan milikmu…  namun jika dia milikmu, sayang itu menjadikan hubungan kamu kekal bahagia hingga akhir hayat...
tetapi...
cinta menjanjikan dua perkara kesakitan atau kebahagian…
kamu akan sakit bila cinta kamu tidak kesampaian, kamu menjadi sangat bahagia apabila kamu berjaya memiliki apa yang kamu cintai… namun cinta menjadi bermakna bila kamu menyintai orang yang menyayangi kamu..."

pernah orang bertanya
bagaimana kita nak tau sama ada org itu orang yang kita sayang atau kita cinta atau kita suka
aku menjawab…

“jika kamu sayang kepadanya, kamu akan bahagia melepaskannya jika dia bukan untuk kamu…
jika kamu cinta kepadanya, kamu akan sakit melepaskannya jika dia bukan untuk kamu…
jika kamu suka kepadanya, kamu tidak akan merasa apa-apa jika dia bukan untuk kamu…”

aku tanya pendapat kawan aku tentang  suka, sayang dan cinta..
dia jawab…

Suka tidak semestinya sayang,
Sayang tidak semestinya mencintai,
Mencintai semestinya sayang dan suka.

Satu pesanan aku kat korang semua…

Jangan tingalkan org yg kita sayang, kerana orang yang kita suka…
Cintailah org yang sayang kita…

No comments:

Post a Comment